- プロジェクト名(Project name): AI手話翻訳プロジェクト(AI Sign Language Translation Project)
- 担当教員(Teacher): 内堀朝子(Asako Uchibori) ほか(and others)
- 概要: AIによる手話翻訳に必要な要素技術について,多分野の専門家講師陣10名から講義と演習を通じて学び,インクルーシブな社会の実現に向けたソフトウェア開発を行う。
- Abstract: Learn key technologies for AI-based sign language translation through lectures and exercises, and develop software to promote an inclusive society, guided by ten expert instructors from various fields.
- 連絡先(Contact): *****
- オンラインガイダンス:4/4 (金) 12:10-12:40 (4/21(月)まで録画視聴可。希望者は上記担当教員の連絡先にメールすること)
https://u-tokyo-ac-jp.zoom.us/*****
ミーティング ID: **********
- 初回および第2回リアルタイムオンライン講義:4/8 (火)・4/15 (火) 16:50-18:35(講義録画は4/21(月)まで視聴可。希望者は上記担当教員の連絡先にメールすること)
https://u-tokyo-ac-jp.zoom.us/*****
ミーティング ID: **********
- 第3回以降対面講義(授業の一部にリアルタイムオンラインを含む):4/22, 4/30 (火曜授業実施の水曜日),5/13, 5/20, 5/27, 6/10, 6/17, 6/24, 7/1, 7/8, 7/15 (成果報告会)(教室は,工学部8号館324Bを予定。受講者数に応じてやむを得ず変更する場合は,後日掲示)
- S1S2セメスター期間中全13回の内,前半6回が講義,後半7回が解説の後,各自による演習となる(最終回は成果報告会)。解説・演習テーマの概略は,「理解すべき事項」を参照。
※【科目の全体説明会】
科目の全体説明会: 4月9日(水) 18:45- Zoomによるオンライン開催
Guidance: April 9th, 18:45- Online Using Zoom
※Zoom-URL:
https://u-tokyo-ac-jp.zoom.us/*****
ミーティング ID: **********
※【創造的ものづくりプロジェクト、創造性工学プロジェクトについて】
本科目は、ハンズオンの機会を提供し、特定分野の技術力向上はもとより、競技参戦や、事業創出、社会実装を通じて、チーム運営能力やプロジェクト遂行能力の向上を目指す科目です。創造的思考とその実践を現実に適用させていく場として、セメスター毎に10数件のプロジェクトが同時進行し、プロジェクトに伴走するファシリテータ(指導者)が支援を行い、実践知の獲得ができるようにしています。
それぞれのプロジェクトに応じた「技術の実装」に向けた考え方や手法に加え、ハンズオンを通じて、今後の社会共創に基づく国際社会実装力の一部となる、以下の能力養成を図ることを目的としています。
①技術と社会をつなぐための、企画立案、設計から実施に向けた創造的思考能力
②製作・実験などの計画・実施・解析能力
③チ-ム運営やメンバーとの協調性
④工学倫理や環境安全性への配慮
⑤プレゼンテーション能力
⑥ビジネスマナー、等
本科目は、学部科目として「創造的ものづくりプロジェクトⅠ・Ⅱ・Ⅲ」、 大学院科目として「創造性工学プロジェクトⅠ・Ⅱ」があり、セメスター単位で複数年に渡り履修できるようになっています。
・創造的ものづくりプロジェクトⅠ (3年生S1S2)
・創造的ものづくりプロジェクトⅡ (3年生A1A2と4年生A1A2)
・創造的ものづくりプロジェクトⅢ (4年生S1S2)
・創造性工学プロジェクトⅠ (大学院修士・博士を通じてS1S2で1回履修可)
・創造性工学プロジェクトⅡ (大学院修士・博士を通じてA1A2で1回履修可)
各プロジェクト毎に科目番号が分かれていますので、該当する科目番号を履修登録して下さい。
※【Creativity Engineering Project for Undergraduate, Creativity Engineering Project】
This course offers students the opportunity to improve their skills in team management and project execution as well as technical knowledge in specific engineering domains through participation in competitions, business creation, and social implementation of engineering skills. Each semester, more than 10 projects are offered simultaneously, providing a platform for practicing creative thinking and its application in the real world. Facilitators (instructors) accompany the projects and provide necessary scaffolds to facilitate the development of practical knowledge and skills.
In addition to the essential approaches and techniques required for the implementation of technology in each project, the course aims to provide students with hands-on training to develop the following skills in students, which will contribute to their overall competence to achieve social implementation of technology at an international level.
① Creative thinking ability from planning and design to implementation, to connect technology and society
② Ability to plan, implement, and analyze production, experiments, and other related activities
③ Team management and cooperation with team members
④ Consideration for engineering ethics and environmental safety
⑤ Presentation skills
⑥ Business etiquette, etc.
This course has two sections: "Creativity Engineering Project for Undergraduate I, Ⅱ, Ⅲ" for undergraduate students and "Creative Engineering Project I, Ⅱ" for graduate students. The course can be taken over multiple years with each unit taken on a semester-by-semester basis.
・Creativity Engineering Project for Undergraduate I (B3 S1S2)
・Creativity Engineering Project for Undergraduate Ⅱ (B3/B4 A1A2)
・Creativity Engineering Project for Undergraduate Ⅲ (B4 S1S2)
・Creativity Engineering Project I (Master/Doctoral Course S1S2)
・Creativity Engineering Project Ⅱ (Master/Doctoral Course A1A2)
Each project has a different course number, so please register for the course with the corresponding course number.