学部後期課程
HOME 学部後期課程 グローバル教養科目(The Art of Attention)
学内のオンライン授業の情報漏洩防止のため,URLやアカウント、教室の記載は削除しております。
最終更新日:2024年10月18日

授業計画や教室は変更となる可能性があるため、必ずUTASで最新の情報を確認して下さい。
UTASにアクセスできない方は、担当教員または部局教務へお問い合わせ下さい。

グローバル教養科目(The Art of Attention)

The Art of Attention
"The Art of Attention" explores attention as a social, cultural, and personal phenomenon, with a special focus on the concept of Radical Human Attention. Drawing on philosophical, psychological, and sociocultural perspectives, the course examines various attentional practices and their applications in everyday life, art, and social change.
「注意の技法」は、注意を社会的、文化的、個人的な現象として探求し、特にラディカル・ヒューマン・アテンションの概念に焦点を当てます。哲学的、心理学的、社会文化的な観点を取り入れ、日常生活、芸術、社会変革におけるさまざまな注意の実践とその応用を検討します。
MIMA Search
時間割/共通科目コード
コース名
教員
学期
時限
7V0101054A-P/F
FGL-GL3154S3
グローバル教養科目(The Art of Attention)
DALZIEL Gregory
A1 A2
火曜4限
マイリストに追加
マイリストから削除
講義使用言語
英語
単位
2
実務経験のある教員による授業科目
NO
他学部履修
開講所属
グローバル教育センター
授業計画
Schedule is subject to change based on student registration numbers and interest, as well as schedules of guest speakers. Week 1: Introduction to the concept of attention Week 2: Historical perspectives on attention (William James, Simone Weil) Week 3: The attention economy and digital age challenges Week 4: Introducing Radical Human Attention Week 5: Radical Attention in practice - personal and societal implications Week 6: Attentional Practices, Part 1: Mindfulness [co-taught with Dr. Hiro Satio] Week 7: Attentional Practices, Part 2: Nature [co-taught with Dr. Diego Vasques Tavares] Week 8: Alternative attentional practices (e.g., contemplative practices, deep listening) Week 9: Attention and art - experiencing artworks through focused attention [co-taught with Dr. Catherine Hansen] Week 10: Attention in social interactions and joint attention Week 11: Attention liberation movements and activism Week 12: Final project work and presentations Week 13: Course reflection and the future of attention
授業の方法
The course will be discussion-based and experiential, with a focus on active participation. Students will engage in reflective writing, group discussions, mindfulness exercises, and hands-on projects. The instructor will facilitate rather than lecture, guiding students through their exploration of attention. 英語は共通言語として使用されますが、さまざまなレベルの英語能力を持つ学生に対応できるように設計されています。English will be used as a common language, but for most students it will not be their first language. Students of all proficiency levels are welcome.
成績評価方法
[Please check the grading scale that applies to this course. If the Course Code ends without “-P/F”, this is a course with a letter grade (A+, A, B, C, F). If the Course Code ends with “-P/F”, this is a Pass/Fail Course.] ​ Participation: 30% Midterm Project: 20% Reflective Journals: 20% Final Project: 30%
教科書
No specific textbook is required. Readings will be provided as handouts or accessible online.
参考書
"Radical Attention" by Julia Bell "How to Do Nothing" by Jenny Odell "The Attention Merchants" by Tim Wu Selected writings on attention from various disciplines
履修上の注意
[If the number of students enrolling in this course exceeds the number determined by the instructor, there may be a selection process. Instructions for the selection process will be given in the first class, so if you are interested in taking this course, please be sure to attend the first class.] Students are expected to complete assigned readings before each class and actively participate in discussions. Reflective journals will be maintained throughout the course to document personal experiences and insights. Preparation for midterm and final projects will involve collaborative group work and independent research. 学生は各クラスの前に指定された読み物を完了し、ディスカッションに積極的に参加することが期待されます。個人的な経験や洞察を記録するために、コースを通じて内省的なジャーナルを維持します。中間プロジェクトおよび最終プロジェクトの準備は、協力的なグループ作業と独立した研究を含みます。
その他
If you have questions about the course, please feel free to contact me via email. コースに関して質問がある場合は、遠慮なくメールでお問い合わせください。