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学内で開催されるオンライン授業の情報漏えい防止のため,2021年9月17日以降は授業カタログの更新を見合わせています

全学体験ゼミナール (Understanding Computer-Assisted Language Learning Through International Collaboration)

Understanding Computer-Assisted Language Learning Through International Collaboration
Computer-Assisted Language Learning (CALL, コンピューター支援言語学習)とはテクノロジーを用いた外国語学習の効率化を追求する研究分野です。この授業では「第二言語習得理論(Second Language Acquisition Theories)」の基礎的知識を身につけ、Duolingo、Google翻訳、Virtual Reality (VR)、DMM英会話などの外国語学習方法・ツールをCALLの視点から分析します。また、ニーズ分析を行い、消費者のニーズを明らかにして、製品の開発に役立てるトレーニングをします。最終的にはニーズ分析の結果と第二言語習得理論に基づいて外国語学習アプリのコンテンツ、または外国語学習ツールのプロトタイプを作成します。

これらの活動は、国際的なグループプロジェクトとして、海外の大学生や東大の留学生と共に進めます。講義は基本的に英語で行いますが、グループワークは英語や日本語で行うことがあります(チームメンバーの学習言語による)。互いの言語的資源・文化資源を駆使して成果物を作り上げることで、国際的思考、批判的思考、チームワークを身につけることを目標とします。

授業は基本的にオンラインで実施します。授業のURLはITC-LMSにより通知されます。

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※このゼミは10月4日(月)6限(18:45~)Zoomにて
行われる工学部合同説明会への参加を予定しています。
ZoomのURLは後日UTAS掲示板のお知らせにて周知する予定です。
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Computer-Assisted Language Learning (CALL) is a research domain that pursuits the efficacy of technology-mediated foreign language learning to answer the question: “How can I best integrate the right technology into my specific foreign language teaching and learning context?” In this course, entitled “Computer-Assisted Language Learning: Theories and Content Development,” we will learn theories of second language acquisition (SLA) and analyze existing foreign language learning tools and methods (e.g., Duolingo, Google Translate, Virtual Reality, Italki) from the CALL perspective. We will also conduct a needs analysis to reveal the needs of consumers and use the data for the development of a new language learning product. For the final project, students will draw on insights from the needs analysis and SLA theories to create a sample lesson or a prototype for a foreign language learning tool.

You will complete these tasks in collaboration with your international partner(s), who may be Japanese students at UTokyo, international students at UTokyo, or students in overseas universities. Lectures will be delivered in English, but you may engage in group work in Japanese (depending on your group members’ language background). Students are expected to acquire a global mindset, critical thinking, and teamwork skills by collaboratively producing the products using each other’s linguistic and cultural resources.

The classes will be held online. For the Zoom URLs, please check the ITC-LMS.
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時間割/共通科目コード
コース名
教員
学期
時限
51387
CAS-TC1300Z1
全学体験ゼミナール (Understanding Computer-Assisted Language Learning Through International Collaboration)
秋山 友香
A1 A2
集中
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教室
講義使用言語
日本語、英語
単位
2
実務経験のある教員による授業科目
NO
他学部履修
不可
開講所属
教養学部(前期課程)
授業計画
Lectures Class 1: What is CALL? Class 2~4: SLA theories Class 5~7: Needs analysis Class 8~11: Tutorial Class 12: How to give a group presentation Class 13: N/A International Collaboration Class 1: Self-introduction Class 2: Deciding which app to analyze Class 3: Preparing for the app analysis presentation Class 4: Preparing for the app analysis presentation Class 5: Rehearsing for the app analysis presentation Class 6: App analysis presentation Class 7: Deciding the final project topic Class 8: Preparing for the final project proposal presentation Class 9: Final project proposal presentation Class 10: Working on the final project Class 11: Working on the final project Class 12: Working on the final project Class 13: Final project presentation
授業の方法
この授業は大きく分けて(1)講義と(2)オンライン国際連携演習の2つの活動で構成されています。(1)では第二言語習得理論、Computer-assisted language learningの理論、ニーズ分析の方法、アンケート調査の方法などについて学びます。講義は教員と学生の間で行われ、情報伝達型の授業に近い形式を取ります。(2)は演習です。日本人学生は、東京大学の留学生、海外の大学に在籍する学生(オーストラリアのNUW Allianceの学生など)とチームを組み、講義で学んだ知識を使ってプロジェクトを進めます。*講義は基本的に英語で行いますが、グループワークは英語や日本語で行うことがあります(チームメンバーの学習言語による)。 ******************** This class consists of two major components: (1) lectures and (2) online international collaboration. For (1), students will listen to lectures about second language acquisition theories, computer-assisted language learning theories, needs analysis methods, survey development, etc. (2) is the application of knowledge. International students at UTokyo and students at overseas universities (including students in Australia from the NUW Alliance) will team up with Japanese students at UTokyo to complete the tasks. *Lectures will be delivered in English, but you may engage in group work in Japanese (depending on your group members’ language background).
成績評価方法
•積極的な授業参加 20% •既存の外国語学習方法・ツールの分析と発表 20% •ニーズ分析 20% •最終課題のテーマ発表 10% •コンテンツ開発・外国語学習ツールのプロトタイプ作成と発表 30% ******************** •Active participation 20% •Analysis of an existing foreign language learning tool and/or a method and its presentation 20% •Needs analysis 20% •Final project proposal presentation 10% •Content development and/or prototype design and its presentation 30%
履修上の注意
集中講義として開講するので、可能な限り受講学生の授業スケジュールに合わせたいと思っていますが、基本的には木曜日の3限を中心に授業を組む予定です。 ***************** We will most likely meet on Thursdays 3rd period, although I will try to accommodate the needs of students.