大学院
HOME 大学院 大学アントレプレナーシップ
過去(2021年度)の授業の情報です
学内のオンライン授業の情報漏洩防止のため,URLやアカウント、教室の記載は削除しております。
最終更新日:2024年4月1日

授業計画や教室は変更となる可能性があるため、必ずUTASで最新の情報を確認して下さい。
UTASにアクセスできない方は、担当教員または部局教務へお問い合わせ下さい。

大学アントレプレナーシップ

This course is for students who
1. Are interested in practical applications of their research.
2. Believe that some of these applications are new and respond to unmet needs, and that people will be willing to pay for them.
3. Are interested in forming a new company as a sensible way to develop these applications.

      The spring semester course, Needs Inspired Inventionニーズに触発された発明, also seeks students who answer “yes” to the same questions. However, University Entrepreneurship, focuses on how to build a new company than can carry forward early stage development quickly and efficiently with benefit to the founders as well as society at large.
MIMA Search
時間割/共通科目コード
コース名
教員
学期
時限
3788-034
GEN-AI6q05L3
大学アントレプレナーシップ
SET SZE YUN
A1 A2
月曜5限
マイリストに追加
マイリストから削除
講義使用言語
英語
単位
2
実務経験のある教員による授業科目
NO
他学部履修
開講所属
工学系研究科
授業計画
English Course Title: University Entrepreneurship (How to build a startup, to develop applications of your research) ‒ Do you believe that your research can be applied in ways that respond to real unmet human needs ‒ that make life better for people not just in Japan but also in other countries?   ‒ Are you interested in an entrepreneurial approach to develop these applications and to bring them to market so that people can use them widely?   If you answer “yes” to both these questions, then this course is for you.     The spring semester course, Needs Inspired Inventionニーズに触発された発明, also seeks students who answer “yes” to the same questions. However, University Entrepreneurship, focuses on how to build a new company than can carry forward early stage development quickly and efficiently with benefit to the founders as well as society at large.    This is an individualized and participatory course, originally developed by Prof. Robert Kneller, modelled on the science‒ entrepreneurship mentoring programs that constitute the Stanford BioDesign, Stanford Medical School’s Spark, and Y‒ combinator. Participants is expected to be serious about wanting to develop real world applications for their research and realistically planning to build a viable company to achieve this.    Students must be able to understand conversational English and to participate in English discussions. Written assignments must be submitted in English. Topics to be covered include: A:  Inspiration and then the hard  (but hopefully fulfilling) road forward B. Defining the need a company a company will fulfil. ‒What is its market? ‒Why would anyone buy its products/services? ‒What is your competition, and what is your company's competitive advantage?   C. Understanding the steps to market.  ‒What technical barriers must be overcome?   ‒What personnel are needed?   ‒Collaborators, partners?   ‒What, if any, intellectual property is needed? ‒Regulatory and other legal issues.   ‒How to obtain financing.   ‒How to maintain and build a customer base?    D. Need for continuous adaptation    E. The role of the university in the company building process.
授業の方法
Instruction will be in English. Oral presentations and discussions will be in English. Students must be able to understand conversational English and to participate in English discussions. Written assignments must be submitted in understandable English. This course is open to students from all departments, institutes and centres in the University of Tokyo.
成績評価方法
2/3: class attendance, presentations, and thoughtful participation in discussions; 1/3:  final completed business plan due about 2 weeks after final class.
教科書
Guy Kawasaki, Art of the Start; Jennifer Livingston, Founders at Work; Eric Reis, Lean Startup.
履修上の注意
指示しない
実務経験と授業科目の関連性
The instructor has over 14 years of work experience in the US and Japan. He was the CEO/CTO of a Tokyo University technology startup from 2005-2015, and successfully turn-around the company from JPY600M debt to achieve profitability with JPY 1Billion in revenue. He was in a unique position to master practical business operation skills including accounting, financing, legal, human resource management, trading, import/export, costing,IP management, international operation.