学内のオンライン授業の情報漏洩防止のため,URLやアカウント、教室の記載は削除しております。
最終更新日:2024年10月18日
授業計画や教室は変更となる可能性があるため、必ずUTASで最新の情報を確認して下さい。
UTASにアクセスできない方は、担当教員または部局教務へお問い合わせ下さい。
欧州研究特別研究VIII
欧州の言語教育政策と日本におけるその応用可能性
European Language Education Policy and its Applicability in Japan
本講義では、複言語・複文化能力の育成を柱とした欧州の言語教育政策を概観した上で、外国語教育が過度に英語に偏重している日本において、それが今後どうあるべきかを受講生と共に考えることを目的とする。
そのために、欧州評議会が2001年に公表し、その増補版(Companion Volume)が2018年と2020年に出版された『外国語の学習、教授、評価のためのヨーロッパ共通参照枠』(CEFR)の成立過程とその中の重要概念(複言語・複文化主義、行動中心主義、can-do statements, 4 Savoirs など)を学び、日本におけるその受容の問題点を考える。
担当者は長年欧州の現場で、欧州評議会の政策が教育現場にどのように反映しているのかを調査してきた。特に複数の言語で育つ子どもたちの実態を、ルクセンブルク、フランス・アルザス、イタリア・南チロル、マルタなどの幼稚園から高校にいたるさまざまな学校種で調査してきたので、その報告も交える。
そうした欧州の実情を踏まえて、多言語・多文化化する日本の言語教育の今後のあるべき姿を受講生と共に議論する。
The purpose of this lecture is to review European language education policies that focus on the development of plurilingual and pluricultural competence, and to consider together with the students what this should look like in the future in Japan, where foreign language education is overly focused on English.
To this end, we will discuss the formation process of “The Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment” (CEFR), published by the Council of Europe in 2001 and its expanded edition (Companion Volume) in 2018 and 2020, and its key concepts (plurilingualism/ pluriculturalism, action-orientedness, can-do statements, etc.) and consider the problems of its acceptance in Japan.
The person in charge of this lecture has been working in Europe for many years to investigate how the Council of Europe's policies are reflected in the field of education. In particular, he has investigated the actual situation of children raised in multiple languages in various types of schools from kindergarten to high school in Luxembourg, Alsace in France, South Tyrol in Italy, and Malta, and will report on his findings.
Based on the actual situation in Europe, we will discuss with the participants the future ideal of language education in Japan, which is becoming increasingly multilingual and multicultural.
MIMA Search