大学院
HOME 大学院 Seminar on Global Society I
学内のオンライン授業の情報漏洩防止のため,URLやアカウント、教室の記載は削除しております。
最終更新日:2024年4月22日

授業計画や教室は変更となる可能性があるため、必ずUTASで最新の情報を確認して下さい。
UTASにアクセスできない方は、担当教員または部局教務へお問い合わせ下さい。

Seminar on Global Society I

Postwar Japan and Cinema.
This course aims at giving an overview of Japanese cinema from postwar to high-growth period. The Japanese film history shall be at the core of our interests, but the course may also consider the birth of experimental cross-media practice as well as new developments in architecture, performing arts or visual arts.
MIMA Search
時間割/共通科目コード
コース名
教員
学期
時限
31D350-0442A
GAS-GS6A44L3
Seminar on Global Society I
CAPEL Mathieu
A1 A2
未定
マイリストに追加
マイリストから削除
講義使用言語
英語
単位
2
実務経験のある教員による授業科目
NO
他学部履修
開講所属
総合文化研究科
授業計画
After the introduction, we will deal closely with six films (two classes each) from 1948 to 1964. (Film titles will be disclosed during class.)
授業の方法
The course will be based upon audiovisual documents students are invited to discuss and analyze.
成績評価方法
Level of participation as well as short essays (one for each film discussed during class + final essay).
教科書
Documents shall be provided during class.
参考書
Kapur Nick, Japan at the Crossroads: Conflict and Compromise After Anpo, Harvard University Press, 2018. Sas Myriam B., Experimental Arts in Postwar Japan – Moments of Encounter, Engagement, and Imagined Return, Harvard University Press, 2011. Yomota Inuhiko, What is Japanese Cinema? A History, Columbia University Press, 2019. Marotti William, Money, Trains and Guillotines, Duke University Press; 2013. Andrews William, Dissentig Japan, Hurst & Company, 2016. Anderson Joseph, Rochie Donald, The Japanese Film, Grove Press inc., 1960. Jesty Justin, Art & Engagement in Early Postwar Japan, Cornell University Press, 2018. Standish Isolde, Politics, Porn and Protest, Continuum, 2011.
履修上の注意
None.