学部前期課程
HOME 学部前期課程 全学体験ゼミナール (コンピュータ支援言語学習 (CALL: Computer-Assisted Language Learning)*この授業は【コールセンター方式】の授業です。)
学内のオンライン授業の情報漏洩防止のため,URLやアカウント、教室の記載は削除しております。
最終更新日:2025年4月21日

授業計画や教室は変更となる可能性があるため、必ずUTASで最新の情報を確認して下さい。
UTASにアクセスできない方は、担当教員または部局教務へお問い合わせ下さい。

全学体験ゼミナール (コンピュータ支援言語学習 (CALL: Computer-Assisted Language Learning)*この授業は【コールセンター方式】の授業です。)

コンピュータ支援言語学習 (CALL: Computer-Assisted Language Learning) *この授業は【コールセンター方式】の授業です。
コンピュータ支援言語学習 (Computer-Assisted Language Learning)

本授業では、異なる言語や文化的バックグラウンドを持つ学生とチームを組み、外国語学習を支援するテクノロジーについて考察し、プロジェクトを進めます。このプロセスを通じて、グローバル人材に求められる以下の能力を養います:
1. 語学力およびコミュニケーション能力
2. 主体性および批判的思考力
3. 異文化理解力

※本授業のテーマは「テクノロジーを介した外国語学習」ですが、外国語自体を学ぶ授業ではありません。国際的なチームメンバーと英語で意思疎通しながら、外国語学習に関するプロジェクトを進める形式の授業です。
***********************
Computer-Assisted Language Learning

In this course, students will collaborate with students from diverse linguistic and cultural backgrounds to explore technology that supports foreign language learning. Through hands-on project work, participants will develop the following key skills needed for success as global professionals:
1. Language and communication skills
2. Learner autonomy and critical thinking abilities
3. Cross-cultural understanding

Note: While the course theme revolves around technology-mediated language learning, this is not a foreign language learning class. Instead, students will advance their projects related to language learning in English through international collaboration.

------------------------------------------------------------
※このゼミは4月7日(月)6限(18:45~)Zoomで行われる工学部合同説明会への参加を予定しています。
ZoomのURLは後日UTAS掲示板のお知らせにて周知いたします。
------------------------------------------------------------
MIMA Search
時間割/共通科目コード
コース名
教員
学期
時限
31716
CAS-TC1300Z1
全学体験ゼミナール (コンピュータ支援言語学習 (CALL: Computer-Assisted Language Learning)*この授業は【コールセンター方式】の授業です。)
秋山 友香
S1 S2
月曜3限
マイリストに追加
マイリストから削除
講義使用言語
英語
単位
2
実務経験のある教員による授業科目
NO
他学部履修
不可
開講所属
教養学部(前期課程)
授業計画
コンピュータ支援言語学習 (CALL: Computer-Assisted Language Learning) CALLは、テクノロジーを活用して外国語学習を効率化する方法を探求する研究分野です。本授業では、「第二言語習得理論 (Second Language Acquisition Theories)」の基礎知識を学び、Duolingo、バーチャルリアリティ (VR)、オンライン英会話、そしてAIを搭載した言語学習ツール(ChatGPTなど)を含む既存の外国語学習方法やツールをCALLの視点から分析します(2025年は特にAIにフォーカスする予定です)。最終課題では、ニーズ分析の結果と第二言語習得理論をもとに、外国語学習アプリのコンテンツやツールのプロトタイプを制作します。 これらの活動は国際的なグループプロジェクトとして、東大の留学生や海外の大学生と協働して実施します。講義は基本的に英語で行われますが、グループワークはチームメンバーの言語背景に応じて英語または日本語で進める場合があります。互いの言語的・文化的資源を活用しながらプロジェクトを進めることで、グローバルな視点、批判的思考、そしてチームワークのスキルを養うことを目指します。 *********************** CALL is a research field dedicated to optimizing foreign language learning through technology, addressing the central question: How can technology be best incorporated into language learning and teaching? In this course, you will gain foundational knowledge of Second Language Acquisition (SLA) theories and analyze existing language learning tools and methods (e.g., Duolingo, VR, online English conversation platforms, and AI-powered tools like ChatGPT) from the perspective of CALL. For the final project, you will apply findings from your needs analysis and SLA theories to create a content and prototype for a language learning app . This course emphasizes collaborative international project work with partners who may be Japanese students at UTokyo, international students at UTokyo, or students from overseas universities. Lectures will be conducted in English; however, group work may be carried out in English or Japanese, depending on your group members’ language backgrounds. By utilizing each other’s linguistic and cultural resources, students are expected to develop a global mindset, critical thinking abilities, and teamwork skills.
授業の方法
授業はオンラインで行います。
成績評価方法
•積極的な授業参加 30% •既存の外国語学習方法・ツールの分析と発表 30% •コンテンツ開発・外国語学習ツールのプロトタイプ作成と発表 40% *********************** • Active participation 30% • Analysis of an existing foreign language learning tool and/or a method and its presentation 30% • Content development and/or prototype design and its presentation 40%
履修上の注意
*この授業は【コールセンター方式】の授業です。 また、グループワークが必須の授業です。