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最終更新日:2022年9月16日

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格差・不平等研究のための社会的埋め込み論

格差・不平等研究のための社会的埋め込み論 Social Embeddedness for Inequality Studies
格差・不平等は社会科学研究の主要なトピックの1つである。この授業では,なぜ格差・不平等が生じ,維持されるのかを理論的,概念的に説明する枠組みの1つとして,「埋め込み」に着目する。この概念は元々経済行為を対象としていたが,教育など社会科学の広い領域にも応用可能である。一方,「埋め込み」が 'umbrella concept' とも呼ばれるように,その意味するところが研究者により多様であることから混乱が生じることもある。この授業の第1の目標は,「埋め込み」に関する古典的文献やその後の研究論文の輪読を通じてこの概念の理解を深めることである。また,この枠組を自身の研究に応用する可能性や,(埋め込み論とは異なる)自身の研究枠組みとの差異について説明できるようになることも,この授業のねらいである。

Inequality is one of the leading topics in social science research. This course pays attention to 'embeddedness,' which theoretically and conceptually explains why inequality emerges and persists. This concept has initially targeted economic actions but can apply to the broader field in social sciences such as education. In the meantime, as 'embeddedness' is called the 'umbrella concept,' we sometimes have confusion due to various meanings among scholars. Therefore, we primarily aim to get a deeper understanding of this concept by reading classical and subsequent literature about 'embeddedness.' Also, this course intends that participants get to explain how to apply to their research or how different they are from the 'embeddedness' concept.
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時間割/共通科目コード
コース名
教員
学期
時限
23-212-10
GED-IE6241S1
格差・不平等研究のための社会的埋め込み論
石田 賢示
A1 A2
月曜5限
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教室
講義使用言語
日本語
単位
2
実務経験のある教員による授業科目
NO
他学部履修
開講所属
教育学研究科
授業計画
以下の大まかなスケジュールに沿って文献の輪読と議論を進める。参加者が文献の内容を解説するが,担当はイントロダクションの回で割り振る予定である。授業の進行や受講者の関心に応じ,文献を変更する可能性がある。 This class will follow the rough schedule below by reading the designated articles and discussing them. Participants are to introduce the literature contents assigned to them at the introduction session. We might change the literature to read as the class progresses and participants' interest. (1)イントロダクション Introduction 授業の目的と概要を講師が説明し,文献の割り振りを決める。 The instructor will explain the purpose and overview of this class, and participants will select the literature to be assigned. (2)「埋め込み」概念の古典的文献 Classical literature of the 'embeddedness' concept Polanyi, Karl, 1957, "The Economy as Instituted Process," Conrad M. Arensberg and Harry W. Pearson (eds) Trade Market in the Early Empires by Karl Polanyi, The Free Press. (from The Sociology of Economic Life (Mark Granovetter and Richard Swedberg (eds)) Granovetter, Mark, 1985, "Economic Action and Social Structure: The Problem of Embeddedness," American Journal of Sociology 91(3): 481-510. Granovetter, Mark, 1992, “Economic Institutions as Social Constructions: A Framework for Analysis,” Acta Sociologica 35(1):3–11. (3)「埋め込み」論についての批判的検討と精緻化 Critics and elaborations on the 'embeddedness' approach Krippner, Greta R., and Anthony S. Alvarez, 2007, “Embeddedness and the Intellectual Projects of Economic Sociology,” Annual Review of Sociology 33: 219–40. Krippner, Greta R, Mark Granovetter, Fred Block, Nicole Biggart, Tom Beamish, Youtien Hsing, Gillian Hart, Giovannni Arrighi, Margie Mendell, John Hall, Michael Burawoy, Steve Vogel, and Sean O'Riain, 2004, “Polanyi Symposium: A Conversation on Embeddedness,” Socio-Economic Review 2(1):109–35. Zukin, Sharon, and Paul DiMaggio (eds), 1990, Structure of Capital: The Social Organization of the Economy, Cambridge University Press. Montgomery, James D., 1998, “Toward a Role-Theoretic Conception of Embeddedness,” American Journal of Sociology 104(1):92–125. Muennich, Sascha, 2019, “Profit as Social Rent: Embeddedness and Stratification in Markets,” Sociological Theory 37(2):162–83. Portes, Alejandro, and Julia Sensenbrenner, 1993, “Embeddedness and Immigration : Notes on the Social Determinants of Economic Action,” American Journal of Sociology 98(6):1320–50. Beckert, Jens, 2009, "The social order of markets," Theory and Society, 38: 245-69. (4)学校から仕事への移行:教育社会学における応用例 School-to-Work transition: an example in sociology of education 苅谷剛彦, 1991, 「教育の経済学から「経済の教育社会学」へ――高卒者の就職とその社会的構成の比較社会学――」『教育社会学研究』 49: 57–78. Brinton, Mary C., and Takehiko Kariya, 1998, “Institutional Embeddedness in Japanese Labor Markets,” Mary C. Brinton and Victor Nee (eds) The New Institutionalism in Sociology, Stanford University Press. 181-207. 竹内洋, 1995[2016], 『日本のメリトクラシー構造と心性』(第四章「就職と選抜」を中心に)東京大学出版会.
授業の方法
割り当てられた文献の内容を参加者が紹介し,全員で議論する。必要に応じ,講師が関連する内容を解説する。授業言語は日本語を用いるが,部分的に英語を用いても構わない。 The participants will introduce the contents of the assigned literature and discuss them together. The instructor will explain related matters as necessary. We will speak in Japanese in this class, but participants may speak in English partially if necessary.
成績評価方法
関心のあるトピックについて,埋め込みアプローチを関連付けて論じたタームペーパーの内容。埋め込み概念に批判的な内容でも構わない。また,プレゼンテーションの内容も加味する。 The term papers the participants wrote about the topic of interest concerning the embeddedness approach. It is possible to be critical toward the embeddedness concept. Also, the instructor will consider each presentation into account.
教科書
なし None
参考書
なし None
履修上の注意
この授業の肝は参加者相互の議論なので,できる限り毎回出席することが望ましい。 The core of this class is the mutual discussion among participants. I hope they should attend every session.
その他
なし None