大学院
HOME 大学院 教育社会学方法論研究
学内のオンライン授業の情報漏洩防止のため,URLやアカウント、教室の記載は削除しております。
最終更新日:2025年4月21日

授業計画や教室は変更となる可能性があるため、必ずUTASで最新の情報を確認して下さい。
UTASにアクセスできない方は、担当教員または部局教務へお問い合わせ下さい。

教育社会学方法論研究

教育社会学方法論研究/ Research Methods in Sociology of Education
本授業では、教育社会学研究の特に量的調査研究において必要な計量分析の手法について説明し、実際の社会調査データを用いた分析を行う。データの記述、予測、因果推論というそれぞれの目的を達成するための適切な方法の習得を目指す。そして、リサーチクエスチョンや理論・仮説を適切に計量分析と結びつけ、そして解釈できること、そして計量分析手法をもちいた研究論文を執筆できるようになることを目標とする。/
This course explains quantitative analysis methods necessary for research on sociology of education, particularly in quantitative survey research, and includes practical analysis using actual social survey data. The aim is to acquire appropriate methods for achieving various objectives: data description, prediction, and causal inference. The course goals are to enable students to properly connect research questions and theoretical hypotheses with quantitative analysis, interpret results appropriately, and write research papers using quantitative analysis methods.
MIMA Search
時間割/共通科目コード
コース名
教員
学期
時限
23-212-06
GED-IE6203S1
教育社会学方法論研究
藤原 翔
S2
水曜3限、水曜4限
マイリストに追加
マイリストから削除
講義使用言語
日本語
単位
2
実務経験のある教員による授業科目
NO
他学部履修
開講所属
教育学研究科
授業計画
今年度は,目的別に多様な手法を学んでいくこととする。 1:社会調査・統計解析・計量社会学 2:データの記述とハンドリング 3:統計的推定と検定の基礎 4:二変数の関連 5:統計的統制 6:線形従属変数のモデリング 7:二値従属変数のモデリング 8:順序従属変数のモデリング 9:名義従属変数のモデリング 10:媒介と交互作用の検討 11:潜在変数の利活用 12:入れ子型/階層的データへのアプローチ 13:因果推論の諸方法 なお、内容については受講者の状況に応じて柔軟に対応する予定である。/ This year, we will learn various methods according to their specific purposes. - Social Research, Statistical Analysis, and Quantitative Sociology - Data Description and Handling - Fundamentals of Statistical Estimation and Testing - Bivariate Analysis - Statistical Control - Modeling Linear Dependent Variables - Modeling Binary Dependent Variables - Modeling Ordinal Dependent Variables - Modeling Nominal Dependent Variables - Examining Mediation and Interaction Effects - Utilization of Latent Variables - Approaches to Nested/Hierarchical Data - Methods of Causal Inference Note: Course content may be flexibly adjusted according to students' needs and progress.
授業の方法
講義、文献講読、分析演習により構成される。/The course consists of lectures, literature reviews, and analytical exercises.
成績評価方法
課題レポート40%、最終レポート60%/Evaluation will be based on regular assignments (40%) and a final report (60%).
教科書
特になし。/NA
参考書
特になし。/NA
履修上の注意
ほぼ毎回、課題が課されます。計量的分析の初歩(クロス表、回帰分析など)についてはすでに習得していることを前提として授業を進めます。基礎的な計量分析の方法やRの使用方法ついては「教育調査分析法」を受講するなどしてください。/ Assignments will be given almost every week. The course will be conducted assuming students have already acquired basic knowledge of quantitative analysis (cross-tabulation, regression analysis, etc.). For basic quantitative analysis methods and R usage, please take "Statistical Methods for Educational Research" or equivalent courses.