大学院
HOME 大学院 The Promise of Cinema: German Film Theory 1909-1947(1)
学内のオンライン授業の情報漏洩防止のため,URLやアカウント、教室の記載は削除しております。
最終更新日:2025年4月21日

授業計画や教室は変更となる可能性があるため、必ずUTASで最新の情報を確認して下さい。
UTASにアクセスできない方は、担当教員または部局教務へお問い合わせ下さい。

The Promise of Cinema: German Film Theory 1909-1947(1)

The Promise of Cinema: German Film Theory 1909–1947
The emergence and triumph of cinema in the first half of the 20th century provoked an inventive debate in the German-speaking world over fundamental questions of art, human perception, and the relation between media and society. Among those participating in the dispute over modern mass culture and its alternatives were Thomas Mann, Béla Balázs, Walter Benjamin, and Bertolt Brecht. One of the earliest relevant documents is Alfred Döblin’s 1909 report “Theater of the Little People”, one of the latest is Theodor W. Adorno’s and Max Horkheimer’s 1947 essay “The Culture Industry: Enlightenment as Mass Deception”. Our readings in this seminar can start from the anthology “The Promise of Cinema: German Film Theory,” which Tom Gunning justly called a “treasure trove of insights and ideas.”
MIMA Search
時間割/共通科目コード
コース名
教員
学期
時限
21253555
GHS-EA602SE5
The Promise of Cinema: German Film Theory 1909-1947(1)
KEPPLER-TASAKI Stefan
S1 S2
木曜2限
マイリストに追加
マイリストから削除
講義使用言語
英語
単位
2
実務経験のある教員による授業科目
NO
他学部履修
開講所属
人文社会系研究科
授業計画
S1: Transformations of Experience S2: Film and Politics A1: Configurations of Film A2: The Age of Mechanical Reproduction and Culture Industry
授業の方法
seminar
成績評価方法
short (15 min) semester presentation
教科書
The Promise of Cinema: German Film Theory, 1907–1933. Ed. by Anton Kaes, Nicholas Baer, and Michael Cowan. Oakland, Cal.: University of California Press, 2016.
参考書
Sabine Hake: The Cinema’s Third Machine. Writing on Film in Germany 1907–1933. Lincoln, Neb. (Univ. of Nebraska Press) 1993.
履修上の注意
weekly reading assignments