大学院
HOME 大学院 批判的死生学
学内のオンライン授業の情報漏洩防止のため,URLやアカウント、教室の記載は削除しております。
最終更新日:2024年4月22日

授業計画や教室は変更となる可能性があるため、必ずUTASで最新の情報を確認して下さい。
UTASにアクセスできない方は、担当教員または部局教務へお問い合わせ下さい。

批判的死生学

批判的死生学 Critical Studies on Death and Life
この演習の目的は、死と社会、文化との関連について、政治・経済的観点を踏まえながら、批判的に考察する能力を養うことである。今期は、Timothy O. Benedict, Spiritual Ends: Religion and the Heart of Dying in Japanを読む。本書は日本のホスピスでのフィールドワークにもとづ民族誌である。グローバルなホスピス運動とスピリチュアルケアの実践を、比較文化的に考察し、スピリチュアルケアを批判的に考察することを目指す。

The purpose of this seminar is to develop the ability to critically examine the relationship between death, society, and culture, taking into account political and economic perspectives. This term, read Timothy O. Benedict, Spiritual Ends: Religion and the Heart of Dying in Japan. This book is an ethnography based on fieldwork in a Japanese hospice. We aim to examine the global hospice movement and spiritual care practices from a comparative cultural perspective and to critically reflect on spiritual care.
MIMA Search
時間割/共通科目コード
コース名
教員
学期
時限
21240860
GHS-GC6H02S1
批判的死生学
堀江 宗正
S1 S2
月曜3限
マイリストに追加
マイリストから削除
講義使用言語
日本語、英語
単位
2
実務経験のある教員による授業科目
NO
他学部履修
開講所属
人文社会系研究科
授業計画
以下は、Timothy O. Benedict, Spiritual Endsの目次である。 The following is the table of contents of Timothy O. Benedict, Spiritual Ends. 1. Soul Searching in the Japanese Hospice 2. The Rhythms of Hospice Care 3. The Heart of Practicing Spiritual Care 4. The Meaning of Spiritual Pain 5. The Invention of Japanese Spirituality 6. Making Healthy Religion 7. Last Thoughts
授業の方法
全員で講読し、討論をする。 All students will read and discuss together.
成績評価方法
平常点とレポート Participation to the discussion and the term paper
教科書
Timothy O. Benedict, Spiritual Ends: Religion and the Heart of Dying in Japan PDF(その他のフォーマットのファイル)は、下記のサイトで無料で入手可能。 PDFs (and files in other formats) are available free of charge on the following websites https://luminosoa.org/*****
参考書
授業の時に適宜示す Shown in the classroom
履修上の注意
学生の参加がなければ成り立たない授業である。欠席をせず、議論に積極的に参加してほしい。 Students' participation is essential to the success of this class. I hope you will not be absent and will actively participate in the discussions.