"Let`s discuss cognitive linguistics in the context of the multimodal world surrounding us today. Do you think you can use cognitive linguistics to analyze SNS material or for AI? This course is for students interested in the basics of cognitive linguistics and its interconnection with digital in different forms: digital as material, as a method, or as a form of research dissemination and reproducibility.
At the end of this course, you will have a broader knowledge of cognitive linguistics and an understanding of interconnections between cognitive linguistics theory between the reality of contemporary digital and non-digital worlds.
Block I: Warm-up
1本授業の紹介|Introduction to the course
2認知言語学とデジタルへの入門|Introduction to Cognitive Linguistics and the Digital
Block II: CL Foundations in Digital and Non-Digital Worlds
3空間|Space
4時間|Time
5言語知識|Language Knowledge
6言語変化・言語習得|Language Change and Acquisition
Midterm Assessment
7コース中間発表|Student's presentation
Block III: Conceptual Structure
8イメージスキーマ|Image Schema
9メタファー・メトニミー|Metaphor and Metonymy
10認知意味論|Cognitive Semantics
Block IV: Semantic Structure
11意味構造への百科事典的アプローチ | Encyclopaedic Approach to Semantic Structure: FrameNet
12意味構造へネットワークアプローチ | Network Approaches to Semantic Structure
13メンタル・スペースとディスコース| Mental Spaces and Discourse
授業の方法
The main language of the class is English, discussions between students are possible in Japanese.
For each class students will read one main reading in English (within 25 pages).
During this course, we will have regular in-class discussions based on the homework readings and your ideas.
The mid-term assessment is a short presentation of student's ideas for the final essay. The final assessment is an essay on a topic related to the topics discussed in this course (approx. 2000-2500 words in English or 3500-4000 in Japanese).
授業の言語は英語ですが、学生同士のディスカッションは日本語でも可能です。
毎回の授業の宿題として、英語で書かれたリーディングを一つ読むことです。(25ページ以内)。
授業中、宿題のリーディングと各自のアイデアをもとに、クラス内で定期的にディスカッションを行います。
中間評価は、期末レポートに向けた生徒のアイデアの短い発表です。最終評価は、本講座で取り上げたトピックに関連したテーマについてのエッセイ(英語で約2000~2500語、日本語で約3500~4000語)です。
成績評価方法
Final essay 50%, Attendance 30%, Participation 20% 期末レポート50%・出席30%・授業への参加状況(中間発表・発言など)20% 期末レポート50%・出席30%・授業への参加状況(中間発表・発言など)20%
教科書
Geeraerts, D., Dirven, R., Taylor, J. R., Langacker, R. W., & Geeraerts, D. (Eds.). (2006). Cognitive linguistics: Basic readings. Mouton de Gruyter.
参考書
Evans, V. (2019). Cognitive linguistics: A complete guide. Edinburgh University Press.
履修上の注意
Interest in cognitive linguistics and basic knowledge of linguistic term. English ability.
認知言語学に興味があり、言語学用語の基礎知識があること。英語力