学内のオンライン授業の情報漏洩防止のため,URLやアカウント、教室の記載は削除しております。
最終更新日:2025年4月21日
授業計画や教室は変更となる可能性があるため、必ずUTASで最新の情報を確認して下さい。
UTASにアクセスできない方は、担当教員または部局教務へお問い合わせ下さい。
探究学習の方法
学校図書館は学校の外にある外部知と学校教育とを繋ぐ窓口である。本科目ではまずアーカイブとドキュメントとの関係性について講じた上で,学校図書館が繋ぐ各種メディア活用についての理解を図る。次に,学習指導要領において重視されている探究学習について,学校図書館を通じた指導支援方法について紹介する。さらに近年の動向について理解を深めるため,下記の機関への見学及びゲストティーチャーへの質疑応答を予定している。
・国際バカロレアカリキュラムの視点:東京学芸大学附属国際中等教育学校(訪問見学)
・学校カリキュラムの視点:軽井沢風越学園司書教諭・大作光子先生(オンラインでの質疑応答)
・デジタルアーカイブの視点:S×UKILAM連携・大井将生先生(オンラインでの質疑応答)
本科目を履修することによって,①児童生徒が一人一台端末を所有する環境の中,敢えて学校図書館を活用する意義はどこにあるのかを説明できるようになること,②学校教育と学校図書館の活用が組み合わさる姿を具体的に想像できるようになることを目的とする。
----------
The school library is a contact point that connects school education with knowledge outside the school. In this course, we will first discuss the relationship between archives and documents, after which, we will attempt to understand the use of various media connected to school libraries. Next, I will introduce the methods of instructional support through school libraries for inquiry-based learning, which is emphasized in the curriculum guidelines.
By taking this course, students will be able to (1) explain the significance of using school libraries in an environment where every student owns a device and (2) imagine the combination of school education and the use of school libraries.
To deepen my understanding of recent trends, I plan to visit the following institutions and people and conduct question-and-answer sessions with guest teachers.
・Tokyo Gakugei University International Secondary School (observation visit): To understand the perspective of the international baccalaureate curriculum:
・Mitsuko Daisaku, teacher librarian at Karuizawa Kazakoshi Gakuen (online Q&A session): To understand the school curriculum perspective
・Masao Ooi, S×UKILAM collaborator (online Q&A session): To understand the perspective of digital archives
MIMA Search