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最終更新日:2024年10月1日
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教育臨床問題について考える
臨床現象学入門
Introduction to Clinical Phenomenology
臨床現象学では、私たちが日常生活において体験するさまざまな出来事を「事例」として、現象学や哲学の観点から考察することを試みます。事例に基づく質的研究の一種だと言えるでしょう。
本講義ではまず、講義者の自己紹介も兼ねて、臨床現象学的事例研究の論文を数本読み、その形式を学びます。そのうえで、若者・家族・教育にまつわる個別具体的なトピックを取り上げている『さらにあたりまえを疑え!』を教科書として、皆で対話を重ねます。
人間の普遍的な経験構造を明らかにしようとする学問である現象学には、「個別は普遍に通じる」という言葉があります。個別具体的な事例を深く考察できれば、「私にも思い当たる節がある」、「そういうこともありうるかもしれない」という形で、普遍的な人間理解へと繋げられるはずです。受講者のみなさんが、自分事として当事者性をもって臨めるような身近なトピックを、深く考察することを通して、みなさんの物事を見る観点や、自己/他者理解が深まることを目指します。
Clinical phenomenology attempts to examine various events that we experience in our daily lives as 'cases' from a phenomenological and philosophical perspective. It is a type of qualitative research based on cases. In this lecture, the lecturers will first read several papers on clinical phenomenological case studies and learn about their format, as well as introducing themselves. Then, using the textbook "さらにあたりまえを疑え! Question the obvious even more!", which covers individual and specific topics related to youth, family and education, the lecturers will engage in a dialogue. as a textbook, which covers specific topics related to youth, family and education, and we will engage in dialogue together. In phenomenology, the study of the universal structure of human experience, there is a saying that "the individual leads to the universal". If we can deeply examine individual concrete cases, we will be able to connect them to a universal understanding of human beings in the form of "I have an idea of what that could be like" or "That could happen to me too". The aim is to deepen participants' perspectives on things and their understanding of themselves and others through in-depth discussion of familiar topics that they can relate to as their own personal experiences.
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