学部後期課程
HOME 学部後期課程 東南アジア地域研究演習
過去(2024年度)の授業の情報です
学内のオンライン授業の情報漏洩防止のため,URLやアカウント、教室の記載は削除しております。
最終更新日:2025年4月21日

授業計画や教室は変更となる可能性があるため、必ずUTASで最新の情報を確認して下さい。
UTASにアクセスできない方は、担当教員または部局教務へお問い合わせ下さい。

東南アジア地域研究演習

グローバルサウスの歴史学 History of the Global South
世界の大半を占める、グローバルサウスにおける歴史学を概観する。主には、教員本人の専門である東南アジアの歴史学が対象になるが、一応はインド、アフリカの歴史学も対象とし、英語のテキスト(または日本語訳)を読んでいく。歴史家ごとの読解が基本になる。前提としては、アーカイブス等の一次資料の保存場所が十分になく、また二次資料、特に学術書が十分に刊行されず、または流通しない状況で歴史を書く、読む、学ぶという営為が成立する必要がある。つまり、歴史学の前提となる実証が難しい状況で、過去についての学知がいかにして可能なのかを問うことになる。広くは、ポストコロニアル思潮の授業だが、植民地官僚による歴史研究にも目を配り、往々に見られる文学ではなく、主には歴史学に基づいた考察を行う。グローバルサウスにおける困難とともに、歴史学の方法論そのものを考察することになる。

This overview course covers the study of history in the Global South, which constitutes the majority of the world's population. The primary focus will be on the history of Southeast Asia, the instructor's area of expertise, but it will also include the histories of India and Africa. Students will read English texts (or Japanese translations) and engage in analysis of each historian's work.

History of Global South relies on the presumption that the practice of writing, reading, and studying history is feasible even in situations where there are insufficient archives or primary sources and where secondary sources, particularly academic books, are not adequately published or circulated. In other words, the course will explore how historical knowledge is possible under conditions where the empirical foundations of historiography are difficult to establish.

While broadly being a course on postcolonial thought, it mainly involves analysis based on historiography, not litrature, as it will also pay attention to historical research conducted by colonial bureaucrats. Along with examining the challenges faced in the Global South, the course will also reflect on the methodologies of historiography itself.
MIMA Search
時間割/共通科目コード
コース名
教員
学期
時限
08C2825
FAS-CA4Q20S1
東南アジア地域研究演習
岡田 泰平
A1 A2
火曜4限
マイリストに追加
マイリストから削除
講義使用言語
日本語、英語
単位
2
実務経験のある教員による授業科目
NO
他学部履修
開講所属
教養学部
授業計画
1.ガイダンス (Guidance) (英語名 活躍時期 Alphabet Name Active Period and Area) 2.アントニオ・デ・モルガ(Antonio de Morga 17世紀フィリピン)とホセ・リサール(Jose Rizal 19世紀末フィリピン) 3.テオドロ・カラウ(Teodoro Kalaw 1930年代フィリピン) 4.JSファーニバル (J.S. Furnivall 1930年代、40年代ビルマ)とシャイド・フセイン・アラタス(Syed Hussein Alatas 1970年代、マレーシア) 5.ネグリチュード運動(1930年代、北アフリカ)とフランツ・ファノン(Franz Fanon 1950年代、アルジェリア) 6.ジット・プーミサック(Chit Phumisak、1970年代タイ)と東南アジアの共産主義の歴史家 7.サルトノ・カルトディルジョ(Sartono Kartodirdjo 1970年代インドネシア) 8.グギ・ワ・ジオンゴ(Ngũgĩ wa Thiong'o 1980年代ケニヤ) 9.ラナジット・グハ(Ranajit Guha 1980年代、90年代インド)とサバルタン運動後のインド系の歴史研究者 10.レイナルド・イレート(Reynaldo Ileto  1980年代、90年代フィリピン)とパンタヨン・パナナウ運動 (Pantayong Pananaw 1980年代フィリピン) 11.マイケル・アウントゥイン(Michael Aung-Thwin 1990年代ビルマ、ハワイ在住)とマイトリ・アウントゥイン(Maitrii Aung-Thwin 2010年代ミャンマー、拠点シンガポール) 12.アキーユ・ムベンベ(Achille Mbembe 2000年代カメルーン、拠点南アフリカ) 13.イブン・ハルドゥーン(Ibn Khaldūn 14世紀イスラーム圏)と シャイド・ファリド・アラタス(Syed Farid Alatas 2010年代マレーシア、拠点シンガポール)
授業の方法
基本的に講義。おそらく文献の一部を授業の前に読んできてもらうことになる。 The course will primarily consist of lectures. Students will likely be required to read portions of the assigned texts before class.
成績評価方法
期末テスト(エッセーの論述) Final Exam (On-Site Essays)
教科書
なし None
参考書
授業内及びHPにて紹介 Introduced at the class and/or website below https://taiheiokada.com/*****
履修上の注意
広く人文学に関心のある学生を歓迎する。実証を前提としないので、本授業の歴史学は、文学や社会学との接点が多い。受講者の数にもよるが、活発なディスカッションを期待したい。 Students with a broad interest in the humanities are welcome. Since this course’s approach to history does not rely on empirical evidence, it has wide relevance to literature and sociology. Depending on the number of participants, active discussions are encouraged.
その他
授業は基本的に日本語で行うが、日本語の理解能力が十分でない学生も受け入れたい。授業後に英語での説明などを行うなどし、対応したい。 The course will primarily be conducted in Japanese, but I would also like to accommodate students whose Japanese language proficiency is not sufficient. I will provide support, such as offering explanations in English after class.