大学院
HOME 大学院 水の安全保障論
過去(2019年度)の授業の情報です
学内のオンライン授業の情報漏洩防止のため,URLやアカウント、教室の記載は削除しております。
最終更新日:2024年3月15日

授業計画や教室は変更となる可能性があるため、必ずUTASで最新の情報を確認して下さい。
UTASにアクセスできない方は、担当教員または部局教務へお問い合わせ下さい。

水の安全保障論

How is water related to development? 水問題はどう開発に関係するのか?
This course is designed to learn various water issues as development agenda through actual development projects. Water relates with nearly every aspect of development. Proper water management can contribute to growth through energy, transportation, food, water supply, industrial sectors, etc. On the other hand, development activities can exacerbate poverty, disasters, ecosystems and environmental problems through water. The students will learn the experience in Japan and knowledge about Japanese assistance and deepen their understanding.
このコースは、実際の開発プロジェクトを通じて、開発課題としての水問題を学ぶことを目的としています。 水は多くの開発課題に関連します。適切な水管理は、エネルギー、食料、水供給、交通、産業部門などを通じて成長に貢献することができます。 一方、開発は水を通じて貧困、災害、生態系、環境問題を悪化させる可能性があります。 日本での経験や日本の援助について学び、理解を深めます。
MIMA Search
時間割/共通科目コード
コース名
教員
学期
時限
47190-91
GFS-IS6C27L3
水の安全保障論
石渡 幹夫
S1
金曜2限
マイリストに追加
マイリストから削除
講義使用言語
英語
単位
1
実務経験のある教員による授業科目
NO
他学部履修
開講所属
新領域創成科学研究科
授業計画
1. Introduction: How important is water as development agenda? Water supply in Kobe, South Sudan, and Afghanistan, はじめに:水は開発問題にとってどのように重要か? 2. How do water-related disasters hinder development? Tsunamis in Tohoku and Indian Ocean; Floods in Vietnam, Sri Lanka, and Kenya 水害はどのように開発への障害となるか? 3. How does urbanization affect water issues? Floods and environment in Tsurumigawa, Ormoc & Ilo Ilo cities the Philippines, 都市化はどのように水問題に影響するか? 4. How does climate change affect water issues? Flood and water supply in MLIT Japan and Manila 気候変動はどのように水問題に影響するか? 5. What is advantage of water transport? Disaster relief in Kobe and Sudan 河川舟運の優位性は何か? 6. How should water be managed in an integrated way? Water resource development by Miyagase Dam and in Brantas Indonesia 水はどのように統合管理するべきか? 7. Conclusion: How can we resolve water issues? 結論:水問題をどう解決するか?
授業の方法
Class will cover a) water issues, b) experience in Japan, c) Japanese assistance Students will discuss in groups on related topic and make presentation Students will write a short essay about the topic
成績評価方法
1) Participation in class (30%) 2) Group discussion and presentation (30%) 3) Short essay (40%)
教科書
materials will be distributed
参考書
Asian Development Bank (2016) Asian water development outlook 2016: Strengthening water security in Asia and the Pacific, Mandaluyong City Asian Development Bank. 石渡幹夫 2016 日本の防災世界の災害:日本の経験と知恵を世界の防災に生かす、東京:鹿島出版会
履修上の注意
Students are expected to actively participate in discussion and presentation.
その他
No class on May 17 5月17日は休講になります