大学院
HOME 大学院 実際の設計
過去(2022年度)の授業の情報です
学内のオンライン授業の情報漏洩防止のため,URLやアカウント、教室の記載は削除しております。
最終更新日:2024年4月1日

授業計画や教室は変更となる可能性があるため、必ずUTASで最新の情報を確認して下さい。
UTASにアクセスできない方は、担当教員または部局教務へお問い合わせ下さい。

実際の設計

国民一人当たりのGDPが高い国の国民は、創造性も高い。
逆に言えば、創造性が高まれば、生活は豊かになる。
この講座では、受講生が既存の学校教育で身につけてきた殻を
破り、元来持っている創造性の発現を目指す。
自分の周りから設計課題を発見し、その課題を定義し、それに
対して創造的解を見出し、設計し、解の概念を実証するプロト
タイプを製作する。受講生はアイデア発現の創造性を体得する
とともに分割統治法による課題解決を学ぶ。
プロジェクトは、4、5人のグループで行う。

Countries with high scores in GDP per capita have high
creativity indices. In other words higher creativity
leads to wealthier lives.
This course aims at breaking blocks of creativity the
students have developed through regular school education
so they can put their creativity they were born with into
practice.
The class starts with identifying design problems through
daily lives, defining problems in the form of functional
requirements, generating ideas to solve the problems,
building design solutions, and producing functional prototypes
to prove their concepts. The students acquire creativity and
learn how to solve problems with a divide and conquer method.
Projects are carried out in groups of 4 to 5.
MIMA Search
時間割/共通科目コード
コース名
教員
学期
時限
3724-052
GEN-ME6803L3
実際の設計
中尾 政之
A1 A2
金曜3限
マイリストに追加
マイリストから削除
講義使用言語
英語
単位
2
実務経験のある教員による授業科目
NO
他学部履修
開講所属
工学系研究科
授業計画
講義項目/Outline 1.市場ニーズを見極める。新たな市場ニーズを開発する 2.発見したニーズ(要求機能)を定義する 3.既存製品の要求機能を分解し、構造にマッピングする 4.要求機能を実現するアイデアを創出する 5.設計解の、プロトタイプを試作する 6.グループプレゼンテーション、ポスター発表で評価を受ける 1. Identify the market needs, and define new market needs. 2. Define, in clear words, what the need is (FR: Functional requirement). 3. Use FR-DP charts to divide FRs and map them to design parameters (DPs). 4. Ideate ways of meeting functional requirements. 5. Reach a design solution and produce a prototype. 6. Make a poster and group presentation for peer evaluation.
成績評価方法
成績評価方法/Grade Evaluation 宿題(3回程度) 25% 最終グループ発表とグループ報告書25% プロトタイプとポスター25% 出席状況25% Homework (3 short assignments) 25% Final group presentation and report 25% Prototype and poster 25% Attendance 25%
教科書
特になし
参考書
特になし
履修上の注意
指示しない