学内のオンライン授業の情報漏洩防止のため,URLやアカウント、教室の記載は削除しております。
最終更新日:2024年4月1日
授業計画や教室は変更となる可能性があるため、必ずUTASで最新の情報を確認して下さい。
UTASにアクセスできない方は、担当教員または部局教務へお問い合わせ下さい。
特殊研究演習「グローバル関係論」
グローバル教養実践演習「視える東京/視えない東京」 Praxis in Global Liberal Arts: "Visible and Invisible Tokyo"
(Updated April 9th)
★ Those who have decided to take this course, please REGISTER in the following Google form (besides UTAS registration). This is NECESSARY for you to fulfil tasks required for this course.
Google form:
https://forms.gle/*****
Registration DEADLINE: April 17th (Friday), 23.59.
● 4月6日(月)は休講とする(オンライン方式への移行・準備期間)
The class on 6 April is cancelled (transition period for online teaching).
● 初回ガイダンスは、4月13日(月)16:50~、Zoomで行う。
The first guidance is conducted on 13 April (Monday), 16. 50~ via Zoom.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
学融合プログラム「グローバル・スタディーズ」の必修科目・グローバル教養実践演習(Praxis in Global Liberal Arts)との合併授業。
交換留学プログラムで東京大学に来ている多様なバックグラウンドを持つ学生たちとともに学び、活動の場を共有することを通して国際的な視野を身につけ、多言語・多文化的状況下での実践力を養うことを目指す。
「視える東京/視えない東京」をテーマとし、「東京」という空間について多角的にアプローチする。最初の4~5回は講義とディスカッションが中心となるが、その後はグループに分け、TAの補助の下に学生同士のプロジェクトベースのグループワークを中心に進める。グループワークにはグループの研究テーマに基づく、東京(近郊)におけるフィールドワークも含まれる。
学期半ばに(懇親会も兼ねた)グループワークの中間発表の場を設ける。最終報告会を7月13日に、21KOMCEE・西館 Lecture Hallにて行う。
★★以上は通常時に行っている方式であり、今学期(2020年度Sセメスター)のプログラムは大幅に変更する。とりわけフィールドワークは行わず、長めのエッセイ・ライティングに変更する。★★
This course aims to create a space for students from a variety of backgrounds to work together to discover and explore different aspects of the city of Tokyo, which are not always apparent to a casual observer. It will focus on the question of the city's "visibility/invisibility". What do you see on the surface of the city? What is hidden underneath, tucked in, or pushed aside? Students can approach these questions in a number of ways, looking at, for example, the urban infrastructure, minority communities, the untold historical past, or simply, the pre-modern past whose remnants we find on the verge of extinction between high-rise buildings.
While the course will be a combination of in-class activities (lecture and discussion) and project-based group work initiated by students, more emphasis is put on the latter. Project-based group work includes a fieldwork in (or near) Tokyo, interim presentation and final group presentation in a large lecture hall (scheduled on July 13). It is essential that students participate in all the activities.
★★The above is the programme in a normal period. The programme for this semester (2020 S-semester) will be changed significantly. In particular, no fieldwork will be conducted. Instead, writing a long essay on relevant topics will be assigned.★★
MIMA Search