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最終更新日:2024年4月1日
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知識と知能
「知識と知能」: Knowledge and Intelligence
人にとって有益なシステムをデザインしたり必要な状況で意思決定に達したりするためには、知識の営みに立ち戻るための基本的な素養を身に付ける必要がある。
第一部では、このプロセスについて考える上で、忘れられてゆく前提や意図を復活させ結合する論理的な方法を問題にする。推論プロセスを考えるために論理的な知識表現の基礎を準備し、推論の非単調性、議論、データ市場について考えてゆく。
第二部では、知識を伝達し,理解する観点から知識について学習する.他人の知識を理解し,活用するためには知識の伝達,共有が必要である.知識の形式的記述の基盤となる情報モデル,知識の種類に応じた記述モデルを理解する.又,知識の構造分析によって得られる知識,知識の基づく意思決定に焦点を当てる.
第三部では,意思決定理論の基礎となる選好の考え方について説明を行い,次いで,期待効用仮説,プロスペクト理論,ゲーム理論等の代表的なトピックについて講義を行う.
Behind our daily discoveries and creation of knowledge, processes and their complex interactions are running permanently, including knowledge representation, logical reasoning, communication, and conflicts. Understanding and managing this system of knowledge is an important essence for systems design and data based decision making.
In Part I, we start from representation of and reasoning on knowledge. Here students will learn the basis of knowledge representation, non-monotonic reasoning and argumentation, and finally enter the world of data market, that is a social system for data based creative decision making.
In Part II, students will acquire the perspective of knowledge transfer and share the focuse on knowledge description using some information models. The lecture introduces several information models to understand the description model according to the type of knowledge. Furthermore, structural analysis method is lectured to understand deep knowledge.
In Part III, from the perspective of knowledge use, we focuse on how one makes decisions. The idea of preference is first lectured as the fundamentals of decision theory. Then, major theories such as expected utility hypothesis, prospect theory, and game theory are lectured.
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