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最終更新日:2024年4月1日

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知識と知能

「知識と知能」: Knowledge and Intelligence

人にとって有益なシステムをデザインしたり必要な状況で意思決定に達したりするためには、知識の営みに立ち戻るための基本的な素養を身に付ける必要がある。
第一部では、このプロセスについて考える上で、忘れられてゆく前提や意図を復活させ結合する論理的な方法を問題にする。推論プロセスを考えるために論理的な知識表現の基礎を準備し、推論の非単調性、議論、データ市場について考えてゆく。
第二部では、知識を伝達し,理解する観点から知識について学習する.他人の知識を理解し,活用するためには知識の伝達,共有が必要である.知識の形式的記述の基盤となる情報モデル,知識の種類に応じた記述モデルを理解する.又,知識の構造分析によって得られる知識,知識の基づく意思決定に焦点を当てる.
第三部では,意思決定理論の基礎となる選好の考え方について説明を行い,次いで,期待効用仮説,プロスペクト理論,ゲーム理論等の代表的なトピックについて講義を行う.


Behind our daily discoveries and creation of knowledge, processes and their complex interactions are running permanently, including knowledge representation, logical reasoning, communication, and conflicts. Understanding and managing this system of knowledge is an important essence for systems design and data based decision making.

In Part I, we start from representation of and reasoning on knowledge. Here students will learn the basis of knowledge representation, non-monotonic reasoning and argumentation, and finally enter the world of data market, that is a social system for data based creative decision making.

In Part II, students will acquire the perspective of knowledge transfer and share the focuse on knowledge description using some information models. The lecture introduces several information models to understand the description model according to the type of knowledge. Furthermore, structural analysis method is lectured to understand deep knowledge.

In Part III, from the perspective of knowledge use, we focuse on how one makes decisions. The idea of preference is first lectured as the fundamentals of decision theory. Then, major theories such as expected utility hypothesis, prospect theory, and game theory are lectured.
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時間割/共通科目コード
コース名
教員
学期
時限
03-800211
知識と知能
青山 和浩、大澤 幸生、西野 成昭
A2
月曜3限、木曜3限
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講義使用言語
日本語
単位
2
実務経験のある教員による授業科目
NO
他学部履修
開講所属
工学部
授業計画
●第一部 (大澤 幸生 教授) 知識表現の基礎:命題論理、一階述語論理、量化 推論とあいまい性:否定、非単調推論、サーカムスクリプション 論理の拡がり:時間の表現など 創造的議論、知識獲得、機械学習とデータ市場 ●第二部 (青山 和浩 教授) 情報モデルによる知識表現 機能,プロセスの知識表現 知識の構造分析 知識の管理システム ●第三部 (西野 成昭 准教授) 意思決定と選好,期待効用仮説 プロスペクト理論 ゲーム理論1:ゲームの記述形式,均衡概念 ゲーム理論2:不完備情報ゲーム Part I (Yukio Ohsawa) Basis of knowledge representation: Predicate logic, clause, etc. Extension of logics including modal logic, temporal logic etc. Reasoning and ambiguity: Negation, non-monotonic reasoning Creative argumentation, machine learning, market of data Part II (Kazuhiro Aoyama) The knowledge representation by the information model Function, knowledge representation of process Structural analysis of knowledge Management system of knowledge Part III (Nariaki Nishino) Decision-making and preference, Expected utility hypothesis Prospect theory Game theory 1: Game description and concept of equilibrium Game theory 2: Incomplete information game ○定期試験1月23日(月)~ 1月27日(金) のいずれかに実施予定