大学院
HOME 大学院 物理学特別講義AVII
過去(2018年度)の授業の情報です
学内のオンライン授業の情報漏洩防止のため,URLやアカウント、教室の記載は削除しております。
最終更新日:2024年4月22日

授業計画や教室は変更となる可能性があるため、必ずUTASで最新の情報を確認して下さい。
UTASにアクセスできない方は、担当教員または部局教務へお問い合わせ下さい。

物理学特別講義AVII

Statistical Physics of Dry Active Matter
Statistical Physics of Dry Active Matter
MIMA Search
時間割/共通科目コード
コース名
教員
学期
時限
35603-1121
GSC-PH6Y51L2
物理学特別講義AVII
CHATE Hugues Pascal
A1 A2
集中
マイリストに追加
マイリストから削除
講義使用言語
英語
単位
1
実務経験のある教員による授業科目
NO
他学部履修
開講所属
理学系研究科
授業計画
1. Introduction to active matter. Definition. Experimental/Observational examples with comments on their controllability and simplicity. Dry and wet active matter. Scalar and vectorial (aligning) active matter. 2. Dry Aligning Dilute Active Matter. The singular position of DADAM within active matter studies. Historical importance of DADAM. Vicsek results and Toner-Tu predictions. The 3 basic classes. Current global viewpoint. Numerical considerations. 3. Particle-level phenomenology of the 3 basic classes of DADAM. Ferromagnetic alignment (classic Vicsek model). Nematic alignment (active nematics, self-propelled ‘rods’). Experimental evidence. 4. Kinetic and hydrodynamic descriptions of the 3 basic classes (Part 1). Various kinetic approaches. The Boltzmann-Ginzburg-Landau (BGL) method. Linear stability of homogeneous solutions. 5. Kinetic and hydrodynamic descriptions of the 3 basic classes (Part 2). Nonlinear inhomogeneous solutions to BGL hydrodynamic equations. Why and when stochastic hydrodynamic equations are needed. How to obtain and study them. 6. Kinetic and hydrodynamic descriptions of the 3 basic classes (Part 3). Comparing the faithfulness of different kinetic approaches and of the hydrodynamic equations derived from them. 7. Beyond the 3 basic classes, beyond DADAM. True continuous order-disorder phase transitions within DADAM (non-metric interactions; incompressible limit; the fourth class). Beyond DADAM (if time allows, and depending on interest): Alignment and repulsion (dense systems; explicit self-propelled objects); Cohesive flocks; Memory; Wet systems; Quenched disorder; Quantitative modeling of experimental systems.
授業の方法
講義形式/Lectures
成績評価方法
1人15分程度の面接による/by individual interviews if credit is required.
教科書
とくになし
参考書
とくになし
履修上の注意
とくになし